ترمینال های حجم متغیر (6)

در فصل سوم شرایط هوای تهویه شده در مراحل مختلف یک سیکل تهویه مطبوع بر روی دیاگرام سایکرومتریک تجزیه و تحلیل شده تا خواننده بطور کامل در جریان نحوه کنترل یک ساختمان توسط سیستم حجم هوای متغیر قرار گیرد. انواع پایانه های و روشهای کنترل آنها از قبیل پایانه های تک و دو کاناله، مدل های فن دار و بازگرمایش و نحوه عملکرد آنها بطور کامل در فصل چهارم توضیح داده شده است. اگرچه بیشتر سیستم¬های تهویه مطبوع موجود در ساختمان ها از نوعبوده ولی در چند سال اخیر مهندسان و طراحان اقبال زیادی به سیستم¬های نشان داده¬اند. به عنوان مثال چند اتاق در یک ساختمان و یا چند سالن مخصوص در یک مکان می تواند به شکل مجزا یک نقطه جداگانه در نظر گرفته شود. هم هواساز حجم متغیر و هم هواساز حجم ثابت ساختاری بسیار شبیه یکدیگر دارند و هر دو با لوله کشی آب سرد و لوله کشی آب گرم و در برخی موارد با لوله کشی مبرد (که به آن هواساز با کویل انبساط مستقیم نیز گفته می شود) به دستگاه های چیلر (کاهش دهنده دمای آب تا نزدیک صفر) و بویلر (افزایش دهنده دمای آب) متصل می شوند و در واقع آب سرد چیلر یا آب گرم بویلر در کویل های (به لوله های پر پیچ و خم فین دار، کویل گفته می شود) دستگاه هواساز به گردش درآمده و یک فن هوا را از اطراف کویل ها می دمد تا دمای هوا در اثر برخورد با سطح سرد یا داغ کویل، کاهش یا افزایش یابد و سپس با کانال کشی وارد ساختمان گردد. در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت ترمینال های حجم متغیر و ثابت.

ترمینال های حجم متغیر

حال می توان هر یک از کانال های اصلی را نیز به چند منطقه مختلف (مولتی زون) تقسیم بندی کرد. میزان جریان تنها بر اساس نیاز ترموستات تغییر می کند. از ترمینال ها (VAV Terminal Unit) یا باکس های توزیع هوا (VAV Box) برای کنترل بهتر هوای ورودی به هر منطقه درون کانال های توزیع هوا استفاده می شود که توسط سیستم کنترل اتوماتیک، دریچه پروانه ای آن متناسب با نیاز باز و بست شده به صورت پیوسته حجم هوای ورودی به هر منطقه را تغییر می دهد. در هواساز حجم متغیر به علت استفاده از فن های دور متغیر (اینورتر یا Variable Speed Drive) در مصرف انرژی فن ها صرفه جویی می شود. با استفاده از یک درایو تغییر سرعت (VSD) , ترمینال حجم متغیر هوا تک کاناله چهارگوش این کاهش در نرخ جریان منجر به کاهش توان مورد نیاز فن و درنتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. VAV Box ها یا همان ترمینال باکس ها علاوه بر داشتن دریچه (دمپر) برای کنترل حجم هوای عبوری، دارای کویل هم هستند که به آن، کویل ثانویه گفته می شود و با یک مدار فرعی به آب سرد چیلر و آب گرم بویلر متصل می شوند (همانند کویل های اولیه جاسازی شده در هواساز حجم متغیر و حجم موسسه ثابت). ​​​.

در ضمن برخی از ها یا همان ترمینال باکس ها علاوه بر داشتن دریچه (دمپر) برای کنترل حجم هوای عبوری، دارای کویل هم هستند که به کویل آنها کویل ثانویه گفته می شود و با یک مدار فرعی به آب سرد چیلر و آب گرم بویلر متصل می شوند (همانند کویل های اولیه جاسازی شده در هواساز حجم متغیر و حجم ثابت) که در هر شاخه از کانال های اصلی یکی از این ها نصب می شود تا دما و حجم هوای عبوری به هر منطقه از ساختمان، به صورت مستقل و جداگانه تنظیم گردد. در این مقاله ضمن معرفی هر یک از این سیستم ها و تشریح ساختار و جزئیات آنها، تفاوت ها و مزایای هواساز حجم متغیر (سیستم تهویه ) را نسبت به حجم ثابت بررسی خواهیم نمود. اکنون که با ساختار این دو آشنا شدیم، می خواهیم مزایای هواساز حجم متغیر (سیستم تهویه ) نسبت به حجم ثابت را بررسی کنیم. عمده انرژی مصرفی در ساختمان ها به منظور ایجاد شرایط آسایش ساکنان و توسط سیستم های تهویه مطبوع مصرف می شود. سیستم¬های و یا حجم هوا متغیر در مقایسه با سیستم های و یا حجم هوا ثابت قادر هستند که در عین فراهم آوردن شرایط آسایش ساکنین هزینه¬های تعمیر و نگهداری ومصرف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش دهند. ​​​​&;!

دستگاه هواساز حجم متغیر و هواساز حجم ثابت مهمترین دستگاه های مرکزی گرم و سرد کننده هوا هستند که در بیرون از ساختمان نصب می شوند و هوای سرد یا گرم را با کانال کشی در کل ساختمان توزیع می کنند. در پاسخ به سوال سیستم چیست می توان گفت که سیستم تهویه یا همان سیستم تهویه حجم متغیر نوعی سیستم توزیع کننده هوای گرم و سرد با حجم هوای متغیر و به صورت مرکزی است. سیستم های می توانند تغییرات نیازهای بار ها را با تغییر مقدار هوای گرم و سرد در گردش در فضای مورد تهویه در پاسخ به تغییر بار های سرمایش و گرمایش را اداره کند. اگر دمای کویل های هواساز (یعنی دمای آب سرد یا گرم جاری در کویل ها) ثابت نگه داشته شوند و مقدار هوای عبوری توسط فن دور متغیر (اینورتر) از روی آن تغییر کند، حجم هوای سرد یا گرم کمتر یا بیشتری (متناسب با تغییر بار حرارتی یا برودتی فضای داخل ساختمان) وارد ساختمان می گردد که به این سیستم ها ، سیستم تهویه مطبوع گفته می شود زیرا دمای کویل ثابت نگه داشته شده و این حجم هواست که تغییر می کند تا دمای هوای داخل ساختمان کاهش یا افزایش یابد.